اخبار

روز جهانی سرطان ( چهارم فوریه / پانزدهم بهمن ماه)

روز جهانی سرطان، هر سال در ۴ فوریه (پانزده بهمن ماه) در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود. هدف از آن نجات جان انسان‌ها از طریق ارتقاء سطح آگاهی، آموزش درباره سرطان و ترغیب دولت‌ها و افراد در سراسر جهان برای انجام اقدامی علیه این بیماری استبیش از یک سوم سرطان‌ها  قابل پیشگیریست و یک سوم دیگر قابل درمان.  به شرطی که زود شناسایی شده و تحت درمان صحیح قرار گیرد. با اجرای راهکارهای مناسب برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان صحیح، می‌شود روزانه جان 3.7 میلیون نفر را نجات دادپس وظیفه‌ی تک‌تک ماست که با تمام وجود، به جنگ این بیماری برویم. یادمان باشد اگر همه با هم عمل کنیم تغییر به وجود می‌آید.بیایید با خودمان عهد ببندیم که ماهم برای رسیدن به هدف بزرگ کمپین جهانی روز سرطان که "ساختن آینده ای بدون سرطان" است، تلاش کنیم . با این قدم ها ، می توانیم نقش بزرگی در راستای این هدف به عهده بگیریم . 

قدم اول:

دانش و شناخت 
بالا بردن آگاهی و گرفتن اطلاعات صحیح می تواند ما را در جهت شناخت زودهنگام علایم هشدار دهنده ی این بیماری قدرتمند کند.ما باید بر ترسمان ازین بیماری غلبه کنیم و برای آگاه بودن از وضعیت سلامتمان تلاش کنیمیادمان باشد "ندانستن" بدترین تصمیم برای سلامتی ماست 

قدم دوم :
راجع به سرطان صحبت کنیم .
بیایید همین امروز با دوستان، نزدیکان، همکاران و همه ی کسانی که می توانیم راجع به این بیماری صحبت کنیم. اطلاعات خود را باهم به اشتراک بگذاریم . همدیگر را تشویق به مطالعه راجع به سرطان و علایم آن بکنیم. در فضای مجازی راجع به سرطان حرف بزنیم . عکس پروفایل خود را به عکسی با تم روز جهانی سرطان تغییر دهیم . اگر کسی را می شناسید که به این بیماری مبتلاست یا درمان شده از او بخواهید که در مورد آن صحبت کند و تجربه اش را برای بقیه تعریف کند. یادمان نرود که یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگه قابل درمان است.  همین حالا اقدام کنیم

قدم سوم:
درست است که همه‌ی سرطان‌ها علامت و نشانه ای ندارند اما بسیاری از سرطان‌ها علایمی دارند که نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد. سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان روده، سرطان پوست، سرطان دهان و بعضی از سرطان‌هایی که کودکان را درگیر می‌کند، از آن دسته‌اند.
فهمیدن اینکه نشانه‌های مشکوکی در بدن وجود دارد بسیار مهم است، چرا که؛ فهمیدن زودهنگام علایم سرطان، روند بهبود و یا درمان را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند و در نتیجه شانس نجات زندگی آدم‌ها بالاتر می‌رود.
یکی از خوبی‌های شناسایی زودهنگام سرطان، پایین آمدن هزینه‌ی درمان است چرا که خیلی از این کیس‌ها نیاز به درمان‌های تخصصی‌تر و با تکنولوژی بالاتر ندارد.
حتی اگر هیچ علایمی قابل شناسایی و مشاهده نیست، برخی از سرطان‌ها قابل بررسی و آزمایش هستند مانند سرطان روده، سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان دهانه رحم. (که البته این موضوع در کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشدبعضی شایعات و اطلاعات غلط رایج در فرهنگ‌های مختلف که می‌گوید سرطان 
قابل درمان نیست یا اینکه هیچ کاری برای آن نمی‌شود کرد، باعث ایجاد ترس و نگرانی قابل درک از طرف عموم مردم می‌شود. این ترس دلیل اصلی عملکرد ضعیف آدم‌ها در برابر این بیماری است. اینکه بدنبال شناسایی و بررسی بدن و سلامت خود نباشند. از چکاپ‌های سالانه اجتناب کنند. ترجیح دهند حتی اگر بیمارند، از آن خبر نداشته باشند. حتی برخی از خرافات به آنان القا کرده که تا زمانی که تشخیص بیماری محرز نشده، بیماری خود را نشان نمی‌دهد!! یا خود به خود درمان می شود!!! نتیجه‌ی این نوع نگرش اینست که ممکن است با سرطان در مراحل پایانی آن مواجه شوند که شاید برای درمان بسیار دیر باشد.

پس افکار و اعتقادات منفی را کنار بگذاریم که به این شایعات دامن می‌زند .
از صدایتان کمک بگیرید! با حرف زدن راجع به سرطان، می‌شود ترس رایج از آن را از بین برد. سعی کنید با اطرافیان راجع به سرطان صحبت کنید. برای شروع میتوانید این اطلاعات را به آنها هم منتقل کنید. همین امروز امتحان کنید.
دولت‌ها، سازمان‌ها و رسانه نقش بسیار مهمی دارند. باید به گسترش فرهنگ آماده بودن در برابر سرطان بپردازند تا در نهایت ترس‌ها و تصورات غلط ازین بیماری در جامعه از بین برود
به عنوان آخرین مطلب  با محوریت بیماری سرطان که به مناسبت روز جهانی سرطان  مطرح کردیم ، برای اطلاع رسانی هر چه بیشتر در زمینه ی این بیماری، لازم است بدانیم که  مرکز گامانایف ایران که  از سال 1381 با هدف درمان و کمک به بیماران مخصوصا افراد کم بضاعت، توسط بنیاد خیریه کامرانی افتتاح شده، خدمات درمانی خود را با تعرفه ی خیریه انجام می دهد که از تعرفه ی مراکز خصوصی بسیار پایین تر و به صرفه تر است.

این مرکز نزدیک به هفده سال پیش به اولین دستگاه گامانایف در ایران (برای جراحی تومور های مغزی بدون باز کردن سر و با تاباندن اشعه گاما) مجهز شده و تکنولوژی و دانش جراحی بسته ی مغز را وارد کشورمان کرده است. پس از آن نیز در راستای همان هدف اصلی یعنی درمان بیماران، دستگاه رادیوتراپی (اشعه درمانی مخصوص بدن) را به تجهیزات این مرکز اضافه کرده است  که سال پیش ورژن جدید این دستگاه نیز خریداری شده و مورد بهره برداری قرار گرفته و به زودی شیمی درمانی هم در این مرکز راه اندازی خواهد شد.

پس بعنوان قدم بعدی در راه مبارزه با سرطان می توانید این مرکز را به افرادی که مبتلا هستند معرفی کنید. ما با تمام وجود و با تمام توان آمادگی خود را برای کمک به این عزیزان اعلام می داریم. 

 

 


نشانی ما: ایران، تهران، خیابان دستگردی (ظفر)، جنب بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)،  پلاک 195، مرکز گامانایف ایران

مسیرهای دسترسی به مرکز گامانایف ایران 
مترو: خط 1 مسیر تجریش،  ایستگاه دکتر شریعتی  (نزدیک ترین ایستگاه) 
پارکینگ: پارکینگ ندارد. 
جای پارک در خیابان: به سختی