اخبار

دئودورانت و سرطان پستان

 

برخی مقاله‌ها در روزنامه‌ها و اینترنت هشدار داده‌اند که ضدعرق‌های زیر بغل (موادی که عرق زیربغل را کاهش می‌دهند) یا دئودورانت‌ها (موادی که بوی ناخوشایند را از بین می‌برند) موجب ابتلا به سرطان پستان می‌شوند . گزارش‌ها نشان داده‌اند که این تولیدات حاوی مواد مضری است که از طریق پوست جذب مي‌شوند یا از شکاف‌های ایجاد شده بر اثر اصلاح، ‌وارد بدن می‌شوند. بعضی دانشمندان نیز بیان کرده‌اند که محتویات خاصی در ضدعرق‌های زیربغل و دئودورانت‌ها احتمال دارد با سرطان مرتبط باشد، زیرا از آنها در ناحیه‌ای نزدیک پستان استفاده می‌کنند.
* علیرغم این اظهار نظرها، پژوهشگران هنوز هیچ‌ دليل قطعی، مبنی بر ارتباط استفاده از ضد عرق‌های زیربغل ودئودورانت‌ها با ابتلا بعدی به سرطان پستان، به‌دست نياورده‌اند.
* ادارۀ غذا و دارو (FDA) که قوانین مربوط به غذا، مواد آرایشی بهداشتی، دارو و خدمات دارویی را تنظیم می‌کند، به‌ هیچ‌ سند معتبری مبنی بر تأثیر محتویات ضدعرق‌های زیربغل یا دئودورانت‌ها بر ابتلا به سرطان پستان، به دست نیافته‌ اند.
* برای پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از دئودورانت‌ها یا ضدعرق‌ها به تجمع پارابن و ترکیبات آلومینیومی در بافت پستان منجر می‌شوند یا نه، به تحقیقات بيش‌تري نیاز ست.
تركيبات پارابنی در ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها
* برخی تحقیقات بر «پارابن‌ها» که مواد نگهدارندۀ موجود در بعضی دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها هستند متمرکز شده‌اند و نشان داده اند که ”پارابن ها“ خواص شبه استروژنی دارند. اگرچه از پارابن‌ها در بسیاری از تولیدات دارویی، غذایی و آرایشی هم استفاده می‌کنند، ولی طبق گزارش‌های ادارۀ غذا و دارو آمریکا، بيش‌تر مارک های معتبر دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها فاقد این ماده هستند. مصرف کنندگان باید بروشور این محصولات را مطالعه کنند تا ببینند آیا دئودورانت یا ضدعرق محتوی پارابن است یا نیست. پارابن‌ها معمولاً از نامشان به آسانی قابل تشخیص هستند. مثل متیل پارابن، ‌پروبیل پارابن، بوتیل پارابن یا بنزیل پارابن.

تهیه شده توسط پزشک متخصص رادیوتراپی وانکولوژی دکتر پگاه گرجی بیانی

 

 


نشانی ما: ایران، تهران، خیابان دستگردی (ظفر)، جنب بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)،  پلاک 195، مرکز گامانایف ایران

مسیرهای دسترسی به مرکز گامانایف ایران 
مترو: خط 1 مسیر تجریش،  ایستگاه دکتر شریعتی  (نزدیک ترین ایستگاه) 
پارکینگ: پارکینگ ندارد. 
جای پارک در خیابان: به سختی