اخبار

همیشه سردتان است ؟

همیشه سردتان است؟

دلایل زیر را بررسی و با خودتان مقایسه کنید:
احساس سرما وقتی شما بیرون از خانه و در هوای سرد هستید یک مسئله است و اینکه همیشه می‌لرزید و دست‌ها و پاهایتان مثل یک قالب‌یخ است، درحالی‌که بقیه به نظرشان هوا خوب می آید، مسئله ایست که باید درباره‌ی آن کمی تحقیق کنید. این ده مورد را بررسی و مقایسه کنید
1- شما زیادی لاغر هستید.
وزن پایین‌تر از اندازه‌ی نرمال داشتن اولین دلیل همیشه سرد بودن بدن است. کافی بودن میزان چربی در بدن مانند اینست که خودتان را در برابر سرما عایق‌بندی کنید! ممکن است که تغذیه‌ی شما به اندازه‌ی کافی خوب نباشد. در مضیفه بودن میزان کالری، متابولیزم بدن را کند می‌کند و باعث می‌شود به اندازه‌ی کافی گرما در بدن تولید نشود.
2-تیرویید به درستی عمل نمی کند.
عدم تحمل سرما یکی از دلایل کم‌کاری تیرویید است. وقتی تیرویید به اندازه کافی هورمون ترشح نکند، متابولیسم کند می شود و حرارت بدن پایین می‌آید. از دیگر علایم کم‌کاری تیروئید، نازک شدن مو، خشکی پوست و خستگی است. با مراجعه به پزشک و آزمایش خون می‌شود این مسئله را بررسی کرد.
3- میزان آهن بدن پایین است.
پایین بودن سطح آهن در بدن یکی از مهم‌ترین دلایل سرماخوردگی است. آهن یک ماده‌ی معدنی کلیدی است که به سلول‌های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را در بدن حمل کنند و گرما و سایر مواد مغذی را به سلول‌ها برسانند. علاوه بر این کم بود آهن می‌تواند به کم‌کاری تیرویید منجر شود و این به سرد شدن بدن می‌انجامد. بهترین راه جذب آهن از طریق مصرف غذای سالم است. گوشت، تخم مرغ، سبزیجات و غذاهای دریایی بهترین گزینه‌ها هستند.
4- گردش خون درست عمل نمی‌کند.
اگر فشار خون پایین باشد‌، جریان خون به طور طبیعی به سمت اندام‌ها جاری نمی شود و این باعث سرد شدن انگشتان دست و پا می‌شود. از طبیعی بودن گردش خون خود، با مراجعه به پزشکتان مطمئن شوید.
5-آب کافی نمی نوشید
آب به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. به این صورت که گرما را نگه می‌دارد و به آرامی آن‌را رها می‌کند و بدن را در دمای مناسب نگه می‌دارد. آّب به شکل دیگری هم به گرم‌شدن بدنتان کمک می‌کند. به این صورت که به متابولیسم بدن کمک می می کند. در طول روز به میزان کافی آب بنوشید.

6- کمبود ویتامین B12
این ماده‌ی مغذی به بدن برای ساختن گلبول قرمز کمک می‌کند. نداشتن میزان کافی ویتامین ب 12 به کم‌خونی یا کم‌شدن تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌انجامد و مانند کمبود آهن، بدن ضعیف شده و حرارت پایین می‌آید.
7- خانم بودن!
احساس سرما کردن واقعا می‌تواند به جنسیت ربط داشته باشد.
یک تحقیق در دانشگاه یوتا نشان داده که گرچه زنان از دمای هسته‌ی بدن بالاتر از مردان برخوردارند اما دست‌های آن‌ها سردتر است.
8- عضلات‌تان ضعیف است
عضلات با ایجاد گرما به حفظ دمای بدن کمک می‌کنند. بنابراین نداشتن عضلات کافی باعث احساس سرمازدگی می‌شود. همچنین داشتن توده‌ی عضلانی باعت متابولیسم بالا می‌شود که همین سرما را کاهش می‌دهد. پس تقویت کردن عضلات با تمرینات ورزشی مثل اینست که دور بدن لرزانتان، کلاف‌های پشمی گرمی داشته باشید!
9- به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید!
کمبود خواب می‌تواند به سیستم عصبی بدن آسیب برساند و مکانیزم‌های نظارتی را در مغز دچار مشکل کند که دمای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متابولیسم هم می‌تواند مقصر باشد. فردای روزی که خوب و کافی نخوابیده‌اید، متابولیسم بدن با سرعت کمتری کار می‌کند و گرمای کمی تولید می‌شود.
10- دیابت!
بیماری دیابتی که تحت کنترل نباشد می‌تواند سیستم عصبی را دچار مشکل کند. اگر موارد قبلی را ندارید، حتمن این مورد را چک کنید. از علایم این بیماری تکرر ادرار، احساس خستگی و تشنگی مداوم است. برای بررسی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

. ترجمه توسط روابط عمومی مرکز گامانایف ایران

 

 


نشانی ما: ایران، تهران، خیابان دستگردی (ظفر)، جنب بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)،  پلاک 195، مرکز گامانایف ایران

مسیرهای دسترسی به مرکز گامانایف ایران 
مترو: خط 1 مسیر تجریش،  ایستگاه دکتر شریعتی  (نزدیک ترین ایستگاه) 
پارکینگ: پارکینگ ندارد. 
جای پارک در خیابان: به سختی