اخبار

انتقال هوابرد کورونا ویروس

 

✅ تعریف انتقال هوابرد: انتقال میکروارگانیسم ها از طریق ذرات معلق کمتر از 5 میکرون (5 هزارم میلیمتر) که بتوانند در فواصل و زمان انتقال زنده باقی بمانند. ✅انتقال از طریق دراپلت: انتقال میکروارگانیسم‌ها از طریق ذرات بیشتر از 5 میکرون حاصل از عطسه، سرفه، صحبت کردن و اعمال پزشکی در فاصله 1.8 متری ✅ جدیدترین مطالعه در این زمینه نشان داده است ویروس کرونای جدید در ذرات کمتر از 5 میکرون تولید شده با استفاده از دستگاه نبولایزر (و نه عطسه بیماران) می‌توانند 3 ساعت معلق و زنده باقی بمانند. ✅همچنین یک مطالعه نشان داه است ذرات تنفسی حاصل از عطسه و سرفه در محیط بسته بدون تهویه به ترتیب تا فاصله‌ی 8 و 6 متری و به مدت 10 دقیقه منتشر می شوند. ✅نتیجه گیری: ویروس عامل کووید-19 قابلیت هوابرد شدن را دارد به شرط این که در ذرات کمتر از 5 میکرون منتشر شوند و این شرایط ممکن است در فضاهای بسته که احتمال عطسه و سرفه بیماران و انجام اعمالی مثل ساکشن کردن بیماران و ... وجود دارد اتفاق بیافتد. پس به نظر می‌رسد در هر فضای بسته‌ای که بیماران حتی بی‌علامت وجود داشته باشند احتیاطات مربوط به انتقال هوابرد تا شعاع 8 متر از منبع آلودگی قابل توصیه باشند. 

نتیجه آخرین تحقیقات در مورد استفاده از ماسک در محیط های اجتماعی:

مطالعه تازه منتشر شده ای در دانشگاههای ماساچوست و MIT نشان می دهد که ویروس کرونا با سرفه تا ۶ متر و با عطسه تا ۸ متر منتقل می شود. بر طبق این مطالعه، در طی یک بازدم عادی هم ابری از ذرات ریز در فضا شکل می گیرد.
بر اساس این مطالعه می توان به این نتیجه رسید که صحبت کردن و حتی تنفس در فاصله ۲ متری از فرد مبتلا می تواند منجر به انتقال بیماری شود. لذا منطقی است که باید از هر چیزی که می تواند جلوی انتشار ویروس را بگیرد (از جمله ماسک) استفاده کرد.
مقامات WHO تا پیش از این توصیه می‌کردند که افراد سالم نیازی به زدن ماسک ندارند اما ممکن است با توجه به نتیجه تحقیقات اخیر، این توصیه ها تغییر کند.

 

 


نشانی ما: ایران، تهران، خیابان دستگردی (ظفر)، جنب بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)،  پلاک 195، مرکز گامانایف ایران

مسیرهای دسترسی به مرکز گامانایف ایران 
مترو: خط 1 مسیر تجریش،  ایستگاه دکتر شریعتی  (نزدیک ترین ایستگاه) 
پارکینگ: پارکینگ ندارد. 
جای پارک در خیابان: به سختی